Månadsarkiv: mars 2013

31 mars, 2013

Påskdan – vilse är bara förnamnet

Vaknade vid elva  och blev på en gång utsatt för en väldigt dryg storebror samt roliga historier från Elins mardrömsnatt.
Väl påklädd och med frukost i magen gick jag ut och myste i solen med Jonas, Jonas och Patrik.
När solen gick i moln gick vi in till Fjellgrens stuga där Shan Jarl helt plötsligt kom på att vi skulle leka sparka burken vilket alltid varit en lek man lekt på vallen på sommaren. Sagt och gjort, alla  mellan 38 och 18 klädde på sig och dök ner i den 1 meter djupa snön. Var sjukt kul kan jag lova!

Efter vi hade lekt klart och käkat lunch sa vi hejdå till Jerre, Jalle, Helena och Filur som skulle åka hem. Vi bestämde oss sedan för att åka upp till byn för att hälsa på några släktingar och sedan fika hemma hos Elisabeth. Dock blev det inte riktigt som vi hade planerat. Jonas skidade iväg galet fort för att hinna ikapp några av våra släktingar som skulle visa vägen medan jag och Elin försökte hänga med så gott vi kunde.
Tillslut hade vi tappat bort honom totalt så vi bestämde efter mycket om och men att ta oss till byn utan honom. Tack och lov hittade Elin ganska bra så vi tog oss tillslut upp till parkeringen. Där ifrån skulle vi sedan ta ett skidspår in till byn men oturligt nog lyckades vi ta fel spår så efter drygt 40 minuter efter en smal och förjäklig skoterled kom vi ut cirka fem minuter ifrån parkeringen. Lite sådär små lessa tog vi av oss skidorna och gick hela vägen till Elisabeths stuga. Turligt nog återförenades vi med Jonas där som hade åkt runt om letat efter oss både här och där.

Vi fick fika hos Elisabeth och började sedan skida tillbaka till Vallen vilket gick gaalet snabbt när man väl åkte på rätt spår. Efter middagen blev det bastubad med Jonas, Jonas och Patrik. Jag satt längst av alla och slog mitt personliga rekord med hästlängder. Från att ha suttit max tio minuter till en  hel timme är ju bara sjukt imponerande. Förutom det fick jag även en hel hink med nollgradit vatten över mig, tro det eller ej men jag fick faktiskt lite sommar och badsug!

På väg tillbaka till stugan var jag så varm att jag gick i bikini trots att det var 20 minus ute, håret blev alldeles stelt kan jag lova, hihi

30 mars, 2013

Påskafton

I morse blev vi väckt av Jonas som kom in och upplyste oss om att det var tio minuter till obligatorisk påskskotning.
Var alltså inte så mycket att orda om så nyvaken och hungrig gick jag upp för att hjälpa till.
Vi var klar runt elva då jag äntligen fick gå ner och äta frukost. Slappade sedan i solen fram till klockan tolv då brodern drog med mig på en kort skidtur. När vi väl kom tillbaka började vi göra i ordning för den traditionella påskmiddagen.
Vi var runt 30 stycken släktingar, det fanns galet mycket mat, solen lyste, det var varmt och alla var supertrevliga. En riktigt lyckad Påskmiddag med fina människor helt enkelt.

Vid halv sju började det bli riktigt kyligt så vi “ungdomar” flyttade in till Fjellgrens stuga för att fortsätta umgås och ha trevligt. Jag skämde bort alla med muffins och massage, Jonathans flickvän Sara däckade och åldringen Thomas spelade av ungdomarna 600 spänn.

Natten var kaos iaf för Elin och Jonas som inte sov lika bra som mig.
Jonas kunde inte sova eftersom Elin låg och vred och vände på sig hela tiden. Elin låg och vred och vände på sig eftersom hon låg uppe i den galet trånga överslafen med snedtak och sisådär 2o grader varmare än i dom övriga sängarna. Citat fram Elin ” Det kändes som om hela huden brann och jag kunde inte andas
Det hela slutade iaf med att dom vädrade en gång på natten för att det var cirka 35 grader inomhus och att Elin både övervägde att åka hem mitt i natten samt sov en vända på golvet.

29 mars, 2013

Resan mot fjällen

Gick upp vid nio då jag kekade frukost och gjorde klart det sista inför resan.
Vi kom iväg vid tio snåret och mellan landade i Sveg för att handla samt äta lunch. Jonas valde att vi skulle äta på en restaurang som hete ” Nya Björnen ” vilket han nog inte skulle ha gjort. Maten var superäcklig och galet dyr – jag fick betala 95:- kronor för en liten kycklingsallad med dricka.

Halv tre var vi framme vid parkeringen och skidspåret man måste åka på för att komma ner till stugan. Där fick jag byta ryggsäck med Jonas eftersom hans stora inte funkade ihop med pulkan man spänner på sig med en sele där man sedan lägger alla saker som man ska ha med sig.
Tack vare den enorma ryggsäcken blev jag grymt baktung så var nära på att vurpa en tiotal gånger innan vi äntligen kom fram.

Väl framme skottade jag upp framför stugan, blev nedknuffad i snön av storebror samt käkade middag.
Kvällen avslutades på bästa sätt nämligen massa mys med släktingarna i Fjellgrens stuga.

29 mars, 2013

2 underbara månader!

Vad är det för en dag?
Är det en vanlig dag? Nej det är ingen vanlig dag för det är två månader sedan jag tog körkort. Hurra! Hurra!
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

28 mars, 2013

Messlingen

Min släkt har en liten fäbodvall uppe i Messlingen som ligger en bit från Härjedalen.
Jag har så länge jag mins alltid älskat att åka dit och så fort jag haft en ledig stund över  har jag tjatat på mamma att vi ska åka dit. Vi har inte på några vägar varit där uppe så ofta som jag önskat och ju äldre jag blivit ju färre har tyvärr resorna dit blivit.

Nu ska iaf jag och min broder Jonas åka dit över Påsk helgen och det ska bli jättemysigt!
Jag ska få sova i den lilla stugan jag tycker så mycketmycket trots att den varken har el, vatten eller några stora utrymmen och få umgås, träffa och se alla släktingar jag inte sett sedan 2011. Ska även bli spännande och se hur jag ska överleva dagarna i skidspåren när det var sissodär hundra år sedan jag åkte sist.
Sist men inte minst ska det även bli ganska spännande att se hur jag och min broder kommer komma överens på en yta på dryga 4×4 meter i fyra dygn.

[ Några bilder sedan sommaren 2010 och 2011 när jag var på vallen med min kära moder ]

28 mars, 2013

Virrvarr

Denna dag har känts som ett ända virrvarr men det kanske är så sista dagen innan påsklovet börjar ska vara? Har iaf redovisat teateruppgiften för PO med Julia och Joen, ätit golunch, spelat hästspel med PO och haft sångredovisning för en musikalartist från Stockholm.

Kom hem vid fem då jag och mamma åkte till huset för att inspektera min säng, åkte till banken och tog ut pengar innan vi landade hemma hos Owe för att äta världens godaste middag.

Väl hemma tog jag tag i den vanliga veckostädningen samt bakade muffinsar och packade inför imorgon då jag och bror min drar till fjällen.

27 mars, 2013

Bra Klara

Förutom att jag varit i skolan idag har jag även förolämpat en lärare samt slagit ett barn – bra dag!
Dagen började med brunn målning med Elsa och fortsatte sedan med mattematik, lunch, mat shopping på Dellan och svenska lektion då vi överraskade vår lärare som fyllde år igår med sång, blommor och choklad.
Hade sedan två timmars hål då jag och Elsa passade på att måla klart dom sista delarna på brunnen.
Mycket färg gick åt och kladdig blev man både här och där kan jag lova!

Vid halv fyra intog Joen, jag, Love, Stina och Elsa lärarrummet för att mikra mat och mysa i deras otroligt sköna fåtöljer och det är här min dag börjar spåra.
Jag står och spolar vatten när en lärare går förbi och smäller igen den öppna dörren galet hårt varpå jag säger mest för mig själv ” Men måste du smälla så jävla hårt i dörren jävla bitchjävel” Oturligt nog står dörr nummer två öppen och tack vare det hör läraren min lilla kärleksförklaring och kommer inte allt för glad in för att förklara sig.
Har nog aldrig skämt så mycket i hela mitt liv, ville mest av allt sjunka ner genom jorden.
Utöver det lyckades även Stina tappa ner läraren Börjes kaffemugg så att den gick sönder. Duktig!

Tabbe nummer två kom på Sceniskan då jag skulle göra en snygg vändning på scenen men istället lyckades jag smälla till ett stackars barn med mitt tjocka huvud. Jag fick en bula och hon fick en rödaktig färg i hela skallen.
Flyt kalas det.

26 mars, 2013

It’s all because of you

Trasig vänstersko

Idag på Ensemblen fick vi välja två låtar att jobba med för inspelning och efter alla konstens regler blev det Dansa Pausa och Somebody like you.
Lunchen var inge god så jag satsade på att få i mig lite C vitamin och klämde därför i mig drygt 3 stycken apelsiner.
På idrotten tog jag och Petra en promenix ner till köpingen för att uträtta några ärenden så som köpa nylonstrumpor, gå till banken, sola och köpa glass.
Påväg hem så läckte  min vänstra skor så jag blev pangblöt om hela foten och Matias skrämde halvt ihjäl mig men annars var det ju trevligt.

Åkte bil med Owe hem vid halv fyra och har sedan dess suttit framför datorn i brist på bättre.
Ska snart ta mig en dusch och lägga mig i sängen med älsklings Beck och längta lite lagom till imorn då jag ska träffa Elsa, köpa gosallad, ha sceniska och massa annat mys.

25 mars, 2013

Oklart

På ett sätt vill jag ha någon men på ett sätt inte.
Men om jag ska vara ärlig tror jag mest att allt går ut på att jag vill känna att jag är någons allt, att någon tänker på mig att någon speciell finns där.

Ska nu lägga mig i min efterlängtade säng och bara mysa.
Vet inte riktigt hur morgondagen kommer se ut men som det ser ut nu så kommer iaf Elsa inte vara på skolan eftersom hon är dålig stackarn..
Godnatt

25 mars, 2013

Tåg, en hel väldigt massa tåg

Denna dag började med en lång sovmorgon och två fina flickor som möte mig vid bussen.
Hade sedan Matte – lunch – Gehör

Efter skolan vare bestämt att jag skulle ta X-tåget till Ockelbo för att lämna min gamla telefon till en tjej som skulle köpa den för en symbolisk summa.
Snäll som Elsa är lånade hon sin pojkväns busskort för att följa med mig. Fem minuter efter vi satte oss på tåget smsar tjejen och säger att hon tyvärr inte kan komma eftersom hennes dotter blivit magsjuk.
Vi planerar därför om vår plan och bestämmer oss för att istället gå av i Bollnäs för att kika i affärer samt käka middag medan vi väntar på tåget hem. Väl framme i Bollnäs inser Elsa att hon glömt plånboken i tåget så vi vi går på igen för att leta. Just när vi hittar plånboken bakom en tjej som satt sig på Elsas säte börjar tåget rulla..

Vi skippar alltså Bollnäs och bestämmer istället att vi ska gå av i Kilafors eftersom Elsa har hört att det är en ganska stor stad och något måste vi ju trotts allt göra.
Vi går av i Kilafors och inser ganska snabbt att vi inte har lust att spendera dom två timmarna innan tåget går hem där så vi springer kvickt tillbaka till tåget vi kom med som tack och lov inte hunnit åka.
Helt plötsligt pekar Elsa på ett nytt tåg och säger “nämen det där går ju till Ljusdal” Glada över vårt flyt byter vi tåg igen och styr kursen mot Bollnäs ännu en gång.

Väl i Bollnäs gick vi i affärer samt kekade middag på Max vilket var absolut första gången för mig. Tog 17.17 tåget hem och landade i Ljusdal vid sex snåret då jag följde med Elsa upp till skolan för att sedan ta halv sju bussen hem.

Tack för att du följde med mig idag Elsa och för att du gör mina dagar till en oförglömligt resa

Publicerat i Vardag | 2 kommentarer

24 mars, 2013

Confusing

Jag mår illa, halsen är slemmig, ansiktet fult med finnar, naglarna är en katastrof och jag känner mig äcklig.
Utöver det vet jag inte vad jag vill, behöver eller känner. Confusing är bara förnamnet, godnatt.